Yhteystiedot

4.3.2015

MIW- paitoja x 4

Kivoja kankaita omia paitoja ajatellen oli kerääntynyt muutamia, joten oli aika kääräistä hihat ja kokeilla paljon kehuttua MIW - kaavaa (Make It Work).

Tämä ensimmäinen versio kaavasta (koko M) jätti minulle ikävät rypyt kainaloihin ja selkäpussin. Tällä kertaa päätin, että tämä ei jää tähän vaan aloin muokkaamaan kaavaa sopivaksi omalle vartalolleni.

 Hyvät ohjeet kainalorypyn muokkaamiseen löysin Tehtaamo -blogin kautta, jossa siis linkki tänne.

Kainaloryppy
Tein ylläolevan linkin mukaisesti rintamuotolaskoksen (ja muutin kaavaa sen mukaan), mutta minulla tämä muokkaus ei kuitenkaan tuottanut haluttua tulosta eli kainaloryppy jäi edelleen. Siispä selailin netistä ohjeita ja löysinkin vinkin, että etukappaleen olalta voisi ottaa pois korkeutta ja tämä kikka siis auttoi minun kainaloryppyyni! Lyhensin kaavasta 2cm.

Tämän jälkeen palasin Tehtaamo- blogiin, jossa myös hyvä ohje selkäpussin poistamiseen. Ohjeet löydät täältä ja minä käytin tapaa 1. Kokonaanhan tuo pussi ei lähtenyt, mutta parempi se on nyt kuin aiemmin. Minulla on notkoselkä, joten en tiedä, onko edes mahdollista saada sitä pussia kokonaan pois. Tein näillä uusilla kaavoilla sitten testipaidan ja sen onnistuttua, lähdin tekemään eri variaatioita kaavasta.

********************************************************************

Tässä ehkä mun lempparein: Käpysen Muste -kankaasta kauluksellinen paita.
 

 Pienensin kaavasta pääntietä ja tein siihen jäljelle jääneestä suorakaitaleen muotoisesta palasta "savupiippukauluksen". Kauluksen korkeus kaksinkerroin 13,5cm. Enempää kangasta ei ollut. Lisäksi tein taakse rypytyksen framillonilla, jotta kaulukseen tulisi hieman ryhtiä.
Peitetikkikoneella tein tikkauksen nurinperin, jolloin sain vähän koristeellisemman yksityiskohdan hihansuihin ja helmaan. Tämä tikkaus tehty kahdella neulalla ja kolmella olisi varmaan tullut näyttävämpi. Täytyy muistaa tämä seuraavalla kerralla.




********************************************************************

Seuraavaan paitaan oli tarkoitus tehdä vesiputouspääntie ja tein kaavaan siihen tarvittavat muutokset. Vesiputouspääntien ohjeen löydät aiemmasta postauksestani täältä.

Mutta kuinkas sitten kävikään... MIW- kaavassa  on avara pääntie enkä ottanut sitä huomioon kaavamuutosta tehdessäni. Paidasta tuli siis melko "antelias". Koska kuosi kuitenkin minua viehätti ja en ollut valmis paitahankkeestani luopumaan, päätin kokeilla laskoksia pääntielle ja paidasta tuli minusta jopa alkuperäissuunnitelmaa parempi! Myötälaskoksia pääntiellä yhteensä neljä.
 *******************************************************************

Vielä viimeisenä surauttelin kirpparilta ostamastani neuloskankaasta ihan kaavan mukaisen paidan. Hihat tein hieman normaalia pidemmäksi, koska omaan pitkät kädet ja minua kovin joskus ärsyttää, kun kaikissa paidoissa on minun makuuni lyhyet hihat. No nyt ei ole!
Tätä paitaa mallaillessani tuli sitten mieleeni, että olisko minun kuitenkin pitänyt kaavasta poistaa se tekemäni rintalaskosmuokkaus, koska tämä paita tuntui vähän ahtaalta kainalosta. Riittäisikö minulle sitten kuintekin vaan se olalta pois otettu 2cm. Kokeilen sitä seuraavaan paitaan.

1 kommentti:

  1. Ai tuttua kangasta tuosta ekasta mekosta.. ;) Ihkua tulosta teit siitä. t.Terhi

    VastaaPoista